- Epic Games, Fortnite’ı Avrupa’daki alternatif uygulama mağazalarına getirdi, Apple’ın mağaza politikaları sarsılıyor.
- Apple, Fortnite’ın Avrupa’daki alternatif mağazalarda yer almasına izin verdi, “Dijital Pazarlar Yasası”nın etkileri derinleşiyor.
- DMA’nın etkisiyle Epic Games ve Apple arasındaki rekabet kızışıyor, alternatif mağazalar ve kullanıcı deneyimi değişiyor.
Epic Games’in Fortnite’ı iOS’ta alternatif mağazalara getirmesi, Avrupa’daki Dijital Pazarlar Yasası’nın (DMA) etkisiyle mümkün oldu. Bu hamle, Apple’ın platformundaki önemli değişiklikleri ve potansiyel etkilerini gündeme getirdi. İşte bu sürecin detaylı bir incelemesi.
Apple’ın Fortnite Krizi ve Yasal Karmaşa
Neredeyse dört yıl önce, Apple, Epic Games’in Fortnite’ı App Store’dan kaldırdı çünkü Epic, uygulama içi satın alımlar için kendi ödeme sistemini sundu. Bu yasal mücadeleler, Avrupa Birliği’nin Dijital Pazarlar Yasası (DMA) üzerinde büyük bir etki yarattı ve Apple’ı iOS ve yakında iPadOS’ta alternatif uygulama mağazalarına izin vermeye zorladı.
Apple, alternatif mağazaların etkilerini sınırlamaya çalıştı. Riley Testut’un Delta emülatörü ile Alt Store PAL’i tanıttığı dönemde, Apple onayı sürekli erteledi ve sonunda emülatörlere yönelik yasağını güncelledi.
Dijital Pazarlar Yasası (DMA) ve Apple üzerindeki etkisi
Avrupa Birliği’nin 1 Kasım 2022’de yürürlüğe giren Dijital Pazarlar Yasası (DMA), büyük teknoloji şirketlerini dijital platformlarda rekabeti artıracak düzenlemeler yapmaya zorluyor. Bu yasa, Apple ve diğer büyük platformların alternatif uygulama mağazalarına izin vermelerini zorunlu kılıyor ve dijital hizmetlerin işleyişinde kapsamlı değişiklikler getiriyor. DMA’nın getirdiği düzenlemeler, yalnızca uygulama mağazalarıyla sınırlı kalmayıp, kullanıcı verilerinin yönetimi ve reklam politikaları gibi birçok alanda da etkili olacak.
Yasanın getirdiği bu düzenlemeler, Apple’ın platformunda önemli değişikliklere yol açtı ve Avrupa’daki kullanıcılar için daha fazla seçenek sunulmasını teşvik etti. DMA, kullanıcıların alternatif uygulama mağazalarına erişimini kolaylaştırarak büyük teknoloji şirketlerinin egemenliğini dengelemeyi hedefliyor. Ayrıca, bu düzenlemeler, kullanıcı verilerinin korunması ve dijital reklamcılıkla ilgili daha şeffaf uygulamaların benimsenmesini teşvik ediyor.
Epic Games ve Riley Testut’un girişimleri
Epic Games, Fortnite’ı Avrupa’daki alternatif uygulama mağazalarına getirerek Apple’ın sıkı mağaza politikalarını aşmayı hedefliyor. Riley Testut’un geliştirdiği Alt Store PAL, iOS cihazlar için alternatif bir mağaza sunarak kullanıcıların Fortnite’a erişimini sağlıyor. Ancak, bu alternatif mağazalar şu an yalnızca Avrupa’da kullanılabiliyor.
Apple’ın yanıtı ve stratejileri
Apple, Dijital Pazarlar Yasası’nın (DMA) etkilerini sınırlamak amacıyla çeşitli stratejiler geliştirdi. Örneğin, daha önce yasaklanan uygulamaların dünya çapında yeniden mağazalara girmesine izin verme kararı aldı. Bu, ABD dışındaki alternatif mağazaların cazibesini azaltabilir. Ayrıca, Apple, iOS ve iPadOS’taki uygulama kabul süreçlerini yeniden gözden geçirerek alternatif mağazaların etkisini sınırlamayı hedefliyor.
Regülasyonlar ve gelecek beklentileri
Epic Games’in bu mücadeledeki başarısı veya başarısızlığı, Dijital Pazarlar Yasası’nın (DMA) etkilerini genişletebilir. Apple, alternatif mağazalara izin vermekle birlikte, bu değişikliklerin kullanıcı deneyimini ve gelirlerini nasıl etkileyeceğini dikkatle değerlendirecektir. PLITCH’in COO’su Markus Schaal, Epic Games’in bu savunuculuğunun düzenleyici incelemeleri teşvik edebileceğini belirtiyor.
DMA’nın Apple’ın platformları üzerindeki etkileri, yenilikçi politikalar ve oyuncu dostu yaklaşımların gelişimini etkileyebilir. Apple’ın bu değişiklikleri benimseyip benimsemeyeceği, hem Avrupa’da hem de ABD’de teknoloji sektöründeki dinamikleri şekillendirecektir. Bu süreç, kullanıcılar için daha adil ve çeşitli bir dijital ekosistemin oluşmasına katkıda bulunabilir.
ABD’deki durum ve potansiyel etkileri
ABD’deki kullanıcılar, Avrupa’daki alternatif mağazaların sunduğu fırsatları gördüklerinde benzer değişiklikler talep edebilirler. Bu, ABD’deki oyuncular için daha iyi bir deneyim ve daha fazla seçenek anlamına gelebilir. Yapay zekâ ile oyun geliştirme şirketi RiseAngle’ın CEO’su Kaveh Vedat, bu durumun ABD’deki oyuncular için daha fazla rekabet ve seçenek sunabileceğini belirtiyor. Ayrıca, Grooveshark’ın eski CEO’su ve Harmonic Reach Marketing’in kurucusu Sam Tarantino, ABD’deki daha fazla seçeneğin ve rekabetin önemli olduğunu vurguluyor.
Derleyen: Dilan Gicgel