- Arizona Üniversitesinden Filozof Jonathon Keats tarafından başlatılan Millennium Kamera projesi, Tucson’un bin yıllık evrimini yakalamayı amaçlıyor.
- Bu proje insanlığı geçmiş, şimdi ve gelecek üzerine düşünmeyi teşvik ederek toplumun geleceğini şekillendirecek önlemlerin alınmasını hedefliyor.
- Kameranın bakır silindirine yerleştirilen rose madder pigmenti sayesinde, manzaranın statik ve dinamik unsurları zamanla farklılık gösterecek şekilde kaydedilecek.
Arizona Üniversitesinden filozof Jonathon Keats tarafından başlatılan iddialı bir proje olan Millennium Camera, Tucson’un manzarasının bin yıllık süre zarfında evrimini yakalamayı amaçlıyor. Keats, bu çabanın insanlığın geçmişi, bugünü ve geleceği hakkında düşünmeye ve gelecek yüzyıllarda toplumun gidişatını şekillendirecek proaktif önlemleri teşvik edeceğini umuyor.
Tumamoc Tepesinin üzerine inşa edilen kamera, üzerinde pim büyüklüğünde bir açıklık bulunan bakır silindirli çelik bir direkten ve rose madder pigmentiyle kaplanmış bir yüzeyden oluşuyor. Bir yürüyüş parkurunun yakınında stratejik bir konuma sahip olan yapı, gözlemcileri gelecek bin yılın potansiyel gelişmeleri üzerinde düşünmeye davet ediyor.
![](https://dijitaliyidir.com/wp-content/uploads/2024/02/Milenyum-Kamerasi.jpg)
Keats, gelecekteki teknolojik ilerlemelerin ve toplumsal değişimlerin öngörülemezliği de dahil olmak üzere projeyi çevreleyen belirsizlikleri kabul ediyor. Bununla birlikte, uzak geleceğe ilişkin spekülasyonların saflığını korumayı hedefleyerek 3023 yılına kadar operasyonuna bağlı kalmaya devam ediyor.
Kameranın mekanizması, manzaranın statik ögelerinin zaman içinde daha net yakalanacağını; dinamik ögelerinin ise daha geçici görüneceğini öngörüyor. Proje, belirli gelişimsel gündemleri savunmaktan kaçınsa da varlığı iç gözlem için bir katalizör görevi görüyor. Gelecek nesillerin bakış açılarının dikkate alınmasını teşvik ediyor.
Bu çaba, insanlığın geçtiğimiz bin yılda geçirdiği derin dönüşümlerin altını çiziyor ve gelecek bin yılı karakterize edebilecek eşit derecede dönüştürücü değişiklikler üzerine spekülasyonlar oluşturuyor.
Keats, başarısızlık olasılığını kabul ediyor ancak kameranın bütünlüğünün korunmasının, ilham verdiği hayal gücünün muhafaza edilmesi açısından önemini vurguluyor.
Kamera, zamanın geçişini, insan varoluşunun kırılganlığını ve tarihin gidişatını şekillendirmeye yönelik kalıcı arayışı düşünmek için sembolik bir kanal görevi görüyor. Onun merceği aracılığıyla gözlemciler bireysel yaşamların sınırlamalarını aşan, kolektif eylem ve öngörüyle şekillenen bir gelecek tasavvur etmeye davet ediliyor.
Derleyen: Eliz Canyurt