Sanat tarihi meraklıları ve video oyunu oyuncuları çok fazla ortak noktaya sahip olma eğiliminde değiller. Ancak Xbox, “Pentiment” adlı yeni bir oyunla bu bölünmeyi ortadan kaldırmayı hedefliyor.
Tezhiplerden ilham alan oyunun başlığı, daha önce boyanmış bir görüntünün tuval üzerinde yeniden ortaya çıkışını tanımlayan bir sanat tarihi terimine atıfta bulunuyor.
Geliştiricilerin tanımladığı üzere anlatısal macera oyunu, oyuncuları sosyal ve politik olarak çalkantılı bir döneme, 16. yüzyıl Almanya’sında, Bavyera’da çalışan bir sanatçı rolüne bürüyor.
Pentiment’te oyuncular bir dizi cinayeti çözmekle görevlendiriliyor. Oyuncular macera boyunca hikâyenin nihaî sonucunu etkileyen diyalog seçimleri yapabiliyor, bir çeşit kendi maceranı seç romanı gibi.
Geçen hafta medyaya gösterilen bir demoda, oyunun Obsidian Entertainment’taki geliştiricileri, Microsoft’un onlara bir Kuzey Rönesans sanat tarihi ders kitabından çıkmış bir ortam geliştirmeleri için yeterli boşluk vermesinden memnun olduklarını söyledi.
Sanat yönetmeni Hannah Kennedy, “Sanat tarihinin bu oyunun yaratılmasında büyük bir etkisi oldu, çünkü kısmen bu tarihî bir oyun. Özünde bu, o sırada çalışan sanatçıların deneyimleriyle ilgili bir hikâye. Bu yüzden sanat tarihinden öğrenecek çok şey vardı; karaktere, bu dünyada nasıl var olduklarına aynı zamanda mekânın nasıl göründüğüne dair bilgi verecek çok şey vardı. Hikâyedeki farklı sanat eserlerine doğrudan atıfta bulunmak eğlenceliydi, bu eserlere dikkat çekmekten geri durmadık çünkü kitlemizin üzerine düştüğümüz şeylere çok fazla ilgi göstereceğini düşünüyoruz.” diye belirtti.
Bu, çağdaş sanat ve video oyunlarının büyük oranda farklı dünyalarının ortak bir zemin bulduğu ilk sefer değil. Örneğin; bu yılın başlarında Hans Ulrich Obrist, Düsseldorf’taki Julia Stoschek Koleksiyonunda, video oyunlarının artan rolünün çağdaş sanatın belirli dallarında nasıl verimli bir zemin bulduğunu inceleyen “World Building” adlı bir serginin küratörlüğünü yaptı.
Aralık ayına kadar sürecek olan bu sergide sanatçı ve yazılım mühendisi Sarah Friend, multimedya sanatçısı Lawrence Lek ve video sanatçısı Lu Yang’ın çalışmaları yer alıyor. Birçoğu oyun ve programlamanın bazı yönlerini ekran veya konsol üzerinde uyguluyor.
Bu yüzden belki sanat tarihçileri ve oyuncular arasındaki zıtlık gece ve gündüz gibidir. Belki de bu çok güzel bir chiaroscuro tablosu oluşturabileceğimizin göstergesidir.