- Geçirdiği felç sebebiyle 10 yıldır şarkı söyleyemeyen sanatçı Randy Travis, yapay zekayla oluşturulmuş sesiyle bir şarkı yayınladı.
- Warner Music, yaptığı bu test ile yapay zeka ile ses klonlamanın iyi yönünü göstermeye çalışıyor.
- 1 Temmuz’da yürürlüğe girecek olan ELVIS Yasası ise plak şirketlerinin bir sanatçının sesini izinsiz olarak yeniden oluşturmak için yazılım kullananlara karşı yasal işlem başlatmasına olanak tanıyacak.
Country şarkıcısı Randy Travis, 2013 yılında geçirdiği felç nedeniyle düzgün konuşamaz ve şarkı söyleyemez hale geldiğinden bu yana ilk kez yeni bir şarkı yayınladı. Ancak şarkıyı kendisi söylemedi. Onun yerine yapay zeka yazılımı ile bir vekil şarkıcı oluşturuldu.
“Where That Came From”, Travis’in şöhretinin doruğundayken yayınladığı folklorik, duygusal şarkıydı. Yapımcılar bu şarkıyı, Travis’in 42 vokal izolasyonlu kaydından başlayarak isimsiz bir yapay zeka modelini eğiterek oluşturdular. Ardından Travis ve kariyeri boyunca prodüktörlüğünü üstlenen Kyle Lehning’in gözetiminde, country şarkıcısı James DuPre, yapay zeka tarafından Travis’inkine dönüştürülecek vokalleri hazırladı.
Warner’ın bu deneyinin sonucu, Travis’in bariton temelinden nadiren uzaklaşan rahat tarzını yakalayan yumuşak bir melodi oldu. Şarkı şimdi YouTube ve Spotify gibi platformlarda mevcut. Bu örneğin, yapay zeka ses klonu gibi araçların doğru ellerde neler yapabileceğini pekiştirdiğini söylemek mümkün. Şarkıyı yapay zekayı sıradan bir yönlendirmekle elde edilemeyeceğini de gösteriyor.
Warner Music Nashville Eş Başkanı Cris Lacy; CBS Sunday Morning’e verdiği demeçte yapay zeka ses klonlama sitelerinin, Travis gibi sanatçıların “kulağa gerçek gelmeyen, çünkü gerçek olmayan” seslerini ürettiğini söyledi. Şirketin Travis’in sesini klonlamak için yapay zeka kullanmasını “iyilik için yapay zeka” olarak nitelendirdi.
Şu anda Warner, “iyilik için yapay zeka” başlığı altına girmediğini düşündüğü yapay zeka klonları hakkında bir önlem alamıyor. Ancak Tennessee’de kısa bir süre önce kabul edilen ve 1 Temmuz’da yürürlüğe girecek olan ELVIS Yasası, plak şirketlerinin bir sanatçının sesini izinsiz olarak yeniden oluşturmak için yazılım kullananlara karşı yasal işlem başlatmasına olanak tanıyacak.
Travis’in şarkısı, yapay zekanın gerçekten meşru hissettiren bir müzik yapmak için kullanılmasına iyi bir örnek teşkil ediyor. Ancak öte yandan bu durum, ünlü ve ölmüş sanatçılara ait geniş müzik kataloglarının haklarına sahip olan Warner için de yeni bir yol açabilir. Bu hikâye ne kadar iç açıcı olsa da Warner Music Nashville’in ve bir bütün olarak plak endüstrisinin bu şarkıdan ne gibi dersler çıkaracağı merak konusu.
Derleyen: Esin Özcan